New York Times self censors on WikiLeaks Information

The paper asked White House for feed back and decided to hide information under the excuse of National Security.  It also asked other publications to do the same.

NYT

A Note to Readers: The Decision to Publish Diplomatic Documents

The articles published today and in coming days are based on thousands of United States embassy cables, the daily reports from the field intended for the eyes of senior policy makers in Washington. The New York Times and a number of publications in Europe were given access to the material several weeks ago and agreed to begin publication of articles based on the cables online on Sunday. The Times believes that the documents serve an important public interest, illuminating the goals, successes, compromises and frustrations of American diplomacy in a way that other accounts cannot match.

Reporting Classified Information

About 11,000 of the cables are marked “secret.” An additional 9,000 or so carry the label “noforn,” meaning the information is not to be shared with representatives of other countries, and 4,000 are marked “secret/noforn.” The rest are either marked with the less restrictive label “confidential” or are unclassified. Most were not intended for public view, at least in the near term.

The Times has taken care to exclude, in its articles and in supplementary material, in print and online, information that would endanger confidential informants or compromise national security. The Times’s redactions were shared with other news organizations and communicated to WikiLeaks, in the hope that they would similarly edit the documents they planned to post online.

After its own redactions, The Times sent Obama administration officials the cables it planned to post and invited them to challenge publication of any information that, in the official view, would harm the national interest. After reviewing the cables, the officials — while making clear they condemn the publication of secret material — suggested additional redactions. The Times agreed to some, but not all. The Times is forwarding the administration’s concerns to other news organizations and, at the suggestion of the State Department, to WikiLeaks itself. In all, The Times plans to post on its Web site the text of about 100 cables — some edited, some in full — that illuminate aspects of American foreign policy.

Read more…